بیمه های عمر و پس انداز
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: رنجبر کلهرودی - ۱۳٩٠/٤/۱۸

بنام خدا

نشست علمی

راهکارهای توسعه بیمه عمر و نقش شبکه وفروش

برگزار شد.

 

   اولین نشست علمی راهکارهای توسعه بیمه عمر و نقش شبکه فروش با حضور صاحبنظران و مسئولین و مدیران بیمه های عمر در محل پژوهشکده بیمه توسط انجمن صنفی و کارفرمایی کارگزاران رسمی بیمه برگزار گردید. در این نشست راهکار و موانع فروش بیمه های عمر  بررسی و آقایان: دکتر مظلومی ،آیت کریمی ، بهزاد ایثاری  ،  دکتر خلیلی فرد، آقای مهدی ربیعی ، آقای اسلامی ، آقای نوابی ،آقای حاجتی، آقای نصیری و آقای شکوهی در مورد مشکلات و راهکارهای بیمه های عمر نظرات خود را بیان نمودند نکات کلیدی مطرح شده به آنان به شرح زیر است :

 

 

جناب آقای دکتر مظلومی :

-        توسعه بازار باید  همگون باشد.

-        هیچوقت صنعت بیمه به این اندازه متحول نبوده است .

جناب آقای آیت کریمی :

-        بیمه الزاما" جز سبد کالای خانواده نیست .

-        بقیه رشته های بیمه ای دچار مشکل شده است اقبال به سوی رشته بیمه های عمر بیشتر شده است.

جناب آقای بهزاد ایثاری :

بحران در بیمه های عمر در سه مورد زیر است .

-        برخی براین عقیده اند  که کارمزد بیمه های عمر بالاست .

-        ریزش ها در بیمه های عمر بالاست.

-        اقلیت بیمه گزاران بیمه های عمر جهت دریافت وام مراجعه می کنند.

-        بیمه مسئولیت مردم را از دادگستری نجات داد.

-        بیمه عمر اگرانگیزه کارمزد نداشت فروش نمی رفت .

جناب آقای دکترخلیلی فرد:

-        در بیمه عمر فرد خودش را بیمه می کندکه مسئولیت خودرانسبت به خانواده خود تامین کند.

-        -فروشندگان بیمه عمر در هنگام فروش بیشتر از فروش بیمه بیشتر از سرمایه بحث می کنند.

-        باید برپوشش های  بیمه عمر تاکیدشود نه سرمایه گذاری آن

-        - رعایت اصول حرفه ای بیمه گزا باید الزامی شود.

-        باید اصول و فنون بیمه گری مدرن شود و دولت براجرای آن نظارت کند.

-        وقتی بیمه گذاران  رها شوند بیمه نامه ها ریزش می کند.

-        یکی از بزرگترین مشکلات فروش بیمه های عمر ، بازاریابی است.

-        اگر ریزش بیمه نامه زیاد باشد باید در کارمزد بیمه نامه تجدید نظر شود و باید در این باره برای نماینده یک حداقل تعریف شود.

جناب آقای مهدی ربیعی:

-        نمایندگان بیمه عامل رشد پرتفوی شرکت های بیمه اند.

-        جای  نمایندگان در تصمیم گیری های  صنعت بیمه خالی است .

-        کارمزد بیمه های عمر زیاد نیست اگر می توانید بیمه عمر بفروشید.

-        هزینه های فروش بیمه بسیار بالاست.

-        چناچه بازخرید بیمه نامه تسهیل شود بیمه نامه های بیشتر بازخرید می شود.

-        شبکه فروش خوب توجیه نشده اند.

-        هزینه های فروش بیمه نامه و نگهداری آن جدا شود.

-        تغییردرکارمزد فروش موجب مشکلات بسیاری می شود.

-        رابطه معقولی بین حق بیمه و سرمایه بیمه  و کارمزد در نظر گرفته شود.

-        نظر شبکه فروش باید در تنظیم آئین نامه بیمه های زندگی لحاظ شود.

جناب آقای اسلامی:

-        به  یک الگو نیاز داریم.

-        زنجیره فروش بیمه های عمر باید مشخص شود.

-        فقط با تغییر آئین نامه بیمه های عمر شرایط فعلی عوض نمی شود.

-        حلقه زنجیره فروش از حلقه های محصول ، منابع انسانی ،شبکه فروش تشکیل شده اند.

-        انتقال اطلاعات به شبکه فروش بسیار سخت است.

-        انجمن های حرفه ای باید تاسیس شود.

جناب آقای نوروزی

-        سهم بیمه عمر بعد ازانقلاب از ده به هفت کاهش یافته است ؟!

-        فرهنگ شفاهی قوی است و نتایج جلسات و مباحث مکتوب مدون و اجرایی نمی شود. 

جناب آقای حاجتی 

-        منافع همه افراد درگیر در بیمه عمر باید تامین شود

-        لازم است به  پرداخت سود مشارکت در منافع در بیمه های عمر توجه شود

-        سرمایه گذاری بهینه اندوخته ها ی بیمه های عمر جز اصول اساسی است.

جناب اقای نوابی

-        قیمت تمام شده در بیمه عمر بالا است

-        بازده سرمایه گذاری ها پایین است

-        برای کسر حق بیمه  عمر و پس انداز از حقون کارکنان سازمانها  ، الزامات لازم پیش بینی شود.

-        معافیت  های مالیاتی بیمه های عمر اجرایی شود.

-        حداقل سرمایه فوت در بیمه نامه عمر جامع تعدیل شود.

جناب اقای نصیری

-        مشکلات کسب و کار بیمه عمر فقط موضوع کارمزد نیست.

-        سود و زیان شرکت های بیمه در رشته بیمه های عمر شفاف نیست.

-        هزینه های فروش نماینده ، هزینه ارزش بیمه نامه  ، میزان رضایت مشتری و.. اندازه گیری و سنجش نشده است.

-        درد و مشکل اساسی در بیمه های عمر بازده سرمایه گذاری است.

نشست علمی راه کارهای توسعه بیمه‌های عمر و نقش شبکه فروش برگزار شد _(بنقل از سایت پژوهشکده بیمه )        

 نشست علمی راه کارهای توسعه بیمه‌های عمر و نقش شبکه فروش با حضور کارشناسان ، کارگزاران و جمع کثیری از پیشکسوتان صنعت بیمه در پژوهشکده بیمه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه ، نشست علمی راه کارهای توسعه بیمه‌های عمر و نقش شبکه فروش با هدف هم اندیشی و تبادل نظر کارشناسان ، پیشکسوتان ، کارگزاران و ... صنعت بیمه برگزار شد.

مظلومی : بیمه عمر مهجور مانده است
مظلومی، سرپرست پژوهشکده بیمه با اشاره به مهجور ماندن بیمه عمر در بازار بیمه کشور گفت : یکسری مسائل در خصوص توسعه بازار بیمه عمر مطرح است که لازمه آن این است که تمام اجزا خانواده صنعت بیمه بتوانند مثل یک ساعت به صورت مکمل هم کار کنند . در غیر این صورت اگر توسعه بازار رخ دهد ناهمگون خواهد بود و نتیجه ای حاصل نمی‌شود. و برای این امر باید به این سوال پاسخ داد که چطور می توان مطمئن بود در داخل مجموعه صنعت بیمه همه نقش خودشان را درست بازی کنند.
وی با اشاره به چالش های بیمه عمر اضافه کرد : اولین چالش بیمه عمر در کشور ما درک خصلت خود بیمه‌های عمر است. بیمه عمر باید از بیمه‌های دیگر متمایز شود. باید شرکت‌های بیمه روی فرایندهایی که باید طی شود تا بیمه عمر جا بیفتد فکر کنند.
سرپرست پژوهشکده بیمه تصریح کرد : از یک طرف باید برای شبکه بازاررسانی هم توازن و هم انگیزه ایجاد شود وازطرف دیگر آن انگیزه جلوی انگیزه مصرف کننده را نگیرد. بر اینکه این نقطه تعادل کجا می‌تواند باشد تاکنون مطالعه‌ای صورت نگرفته است.
وی در ادامه با تأکید بر نقش کنترلی سیستم های نظارتی گفت : سیستم‌های نظارتی و کنترلی‌ همچون بیمه مرکزی باید حد و حدود دخالتی آنها در این زمینه‌ها تعریف شود و نگاه‌ها عوض شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در همین راستا اضافه کرد : مسیری که جدیدا بیمه مرکزی در پیش گرفته دخالت‌های کمتر و سپردن مسیر به شرکت‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط است.
مظلومی در همین راستا گفت : انجمن های حرفه‌ای باید تشکیل شوند و پژوهشکده بیمه در این امر کمک خواهد کرد.

صنعت بیمه در دنیا بر اساس تجربه چندین مرحله را گذرانده است
بهزاد ایثاری با اشاره به مراحلی که صنعت بیمه دنیا پشت سر گذاشته است گفت : از جمله دوره هایی که دنیا آنرا تجربه کرده دوره کالا‌گرا است ، در این دوره شرکت‌های بیمه طرح‌های بیمه‌ای را به سلیقه خودشان ابداع می‌کردند و به مردم عرضه می‌کردند و امیدوار بودند مردم آنها را بخرند. دوره دیگر ، دوره فروش‌گرا بود که در این دوره شرکت های بیمه یکسری بازاریاب برای فروش محصولات بیمه‌ای خود استخدام کردند. سومین دوره ، دوره مشتری گرایی بود ، شرکت های بیمه در این دوره بر اساس نیاز جامعه بیمه‌نامه طراحی می‌کردند. و چهارمین دوره ، دوره بازارگرا بود که در این دوره صنعت بیمه با ابزار‌های مدیریت ریسک سعی می‌کند ریسک های بیمه‌گذاران را تجزیه و تحلیل کند و به اندازه آن بیمه‌نامه یا پوشش‌های مختلف تولید کند.
وی در خصوص مسائل و مشکلات بیمه‌های عمر افزود : یک برداشت درست به وجود آمده این است که کارمزد نمایندگان بیمه عمر خیلی بالاست. ایثاری در ادامه تصریح کرد : بحث دوم ریزش‌هاست. یعنی بیمه‌نامه فروخته می‌شود، کارمزد پرداخت می‌شود اما حق بیمه سال‌های بعد فراموش می‌شود و شرکت بیمه که بعد از هزینه کردن منتظر سود است وارد این مرحله نمی‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : مشکل سوم مشکل اقتصاد روز ایران است. هجوم برای گرفتن وام از ذخائر بیمه عمر که بعد از اینکه وام گرفته شد بازپرداخت نمی‌شود و این مسائل ، کشنده پرتفوی صنعت بیمه هستند.

احساس مسئولیت در قبال خانواده راز خرید بیمه عمر
خلیلی فرد گفت :نقطه جذب افراد به سمت بیمه عمر این مسئله است که شخص خودش را برای مسئولیتی که در قبال خانواده‌اش دارد بیمه می‌کند.
وی اضافه کرد : رفتار حرفه‌ای نمایندگان و کارگزاران و عوامل فروش آنها به این صورت که نماینده یا شبکه فروش باید به شخص تفهیم کند که اگر بیمه عمر نداشته باشید خانوادتان دچار مشکل می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : موضوع دیگر این است که از ابتدا پایه بیمه عمر بد گذاشته می‌شود.چون در این بیمه صحبت از پول است. باید جلوی این مرحله را از طریق آموزش، فرهنگ سازی و نظارت گرفت.

مردم به بیمه عمر به عنوان یک ابزار نگاه نمی کنند
آیت کریمی در جمع بندی این نشست گفت : بحث عدم توسعه بیمه‌های اشخاص نه درکارمزد و نه در چیزهای دیگر است. بلکه در این موضوع است که مردم ما به بیمه عمر به عنوان یک ابزار و وسیله نگاه نمی‌کنند و از کنارش می‌گذرند و این نشان می ‌دهد که چند جای کار اشکال دارد. باید محصولات مورد نیاز مردم طراحی شوند و ابزارهایی پیدا کنیم.
وی در ادامه افزود : برای توسعه بیمه عمر نه تنها نباید کارمزدها کم شود، بلکه باید نحوه پرداخت و شکل پرداخت آن مشخص شود.
کریمی در پایان یادآور شد : بحث این است که حرفه بیمه باید از بقیه حرفه‌ها جدا شود و حساب و کتاب مستقلی نزد بیمه‌گر داشته باشد و بیمه گذارباید مطمئن باشد که وقتی در آیین نامه گفته 80-90٪ مشارکت در منابع از آن بیمه گذاراست باید خیلی مشخص کرد که بیمه گذار کجا به آن می رسد.
                                         

نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :