بیمه های عمر و پس انداز
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: بیمه های عمر و پس انداز - ۱۳٩٤/۸/٢٧

مدیر بیمه‌های عمر و پس‌انداز بیمه دانا :

از هر 15 ایرانی یک نفر بیمه عمر دارد


از هر 15 ایرانی یک نفر بیمه عمر دارد

مدیر بیمه های عمر و پس انداز بیمه دانا گفت : بدنه قوی این شرکت بزرگ ترین مزیت رقابتی ما است و می تواند برای هرتقاضای بیمه ای، بیمه نامه خاصی را طراحی و اجرا کند .

عزت اله حقیقتی در گفت وگو با ماهنامه بیمه دانا افزود : نیروی فنی ماهر ما در مراحل صدور و خدمات پس از فروش کارآمدی فوق العاده ای دارد در ادامه تشریح گفت و گوی انجام شده با مدیر بیمه های عمر و پس انداز بیمه دانا ارائه می شود.

بیمه دانا چند بیمه‌نامه عمر تاکنون صادر کرده‌است؟

بیمه دانا از ابتدا تاکنون نزدیک به 450 هزار بیمه نامه عمر فروخته‌است که نزدیک به 300 هزار عدد از آن‌ها در حال حاضر جاری هستند. 150 هزار عدد از آن‌ها ابطال، بازخرید، اتمام سرمایه یا فسخ شده‌اند.

این بیمه‌های عمر و پس‌انداز، چه سهمی از پرتفوی کل بیمه دانا را تشکیل می‌دهد؟

رقم 7 درصد از حجم پرتفوی کل بیمه دانا را بیمه‌های عمر و پس‌انداز تشکیل می‌دهند و این رشته رتبه سوم را پس از درمان و ثالث در بیمه دانا دارد.

بیشتر تمرکز روی فروش انفرادی بوده‌است یا  فروش گروهی؟

ماهیت بیمه‌های عمر، انفرادی است. اما، به صورت گروهی هم به افراد فروخته می‌شود. به این معنا که حتی اگر گروهی فروخته شود نیز، برای تک تک افراد جداگانه شماره بیمه‌نامه و کد بیمه صادر می‌شود. اما در مورد تمرکز بر نوع فروش باید بگویم که بر هر دو نوع فروش تمرکز داشته‌ایم و تجربه هر دو نوع فروش را نیز داریم.

پرتفوی بیمه های عمر در سال 93، چه مقدار بوده‌است؟

در سال 93، با احتساب پرتفوی وزارت نیرو، حجم کل پرتفوی بیمه‌های عمر، شرکت بیمه دانا بیش از 80 میلیارد تومان بوده‌است.

چند درصد از این فروش انفرادی بوده‌است و چند درصد گروهی؟

نزدیک به 30 درصد از فروش بیمه‌نامه‌های عمر و پس‌‌انداز به شکل گروهی فروخته شده و 70 درصد مابقی به صورت انفرادی. فقط 3 نفر از نماینده‌ها، 50 درصد پورتفوی ما را تامین کرده‌اند که آن‌ها هم با شبکه فروش خرده فروشی و به‌صورت تخصصی در این زمینه کار کرده‌اند.

وضعیت بیمه عمر در کشور چگونه است؟ مورد استقبال است؟

بعد از درمان و ثالث، که بیمه‌ای اجباری و البته خریدنی است، بیمه‌نامه‌های عمر و پس‌انداز بیش از بقیه بیمه‌نامه‌ها به فروش می‌رسند. دقت داشته‌باشید که بیمه درمان نوعی پوشش حمایتی است که خریدنی نیست و افراد در خریدش نقشی ندارند، ولی در عمر و پس انداز خود افراد تصمیم گیرنده هستند.

پس وضعیت را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت رو به مثبت است. همانطور که گفتم از هر 15 نفر، تنها 1 نفر بیمه عمر دارد. در صورتیکه انتظار می‌رود که هر نفر یک بیمه‌نامه داشته‌باشد. اما همین رقم نیز نسبت به گذشته، رقم خوبی است.

چه‌کارهایی می توان برای بهبود بیشتر وضعیت انجام داد؟

فرهنگسازی و تبلیغات بدون شک موضوعات مهمی در این راستا هستند. اما، کاری که بتواند وضعیت را به کلی تغییر دهد، به سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود. یعنی شرکت‌های بیمه، تفکیک‌های حساب خود در سرمایه‌گذاری را رعایت کنند و در پرداخت سود مشارکت، فعال عمل کنند. در این صورت، خواهند توانست دید مثبت‌تری را بین بیمه‌گذاران جا بیاندازند و به این شکل، بازارهای جدیدی را کسب کنند. البته اطلاع رسانی هم مهم است و این سرمایه‌گذاری در بحث نیروی انسانی و مالی باید همزمان جریان یابد.

گفتید که بیمه دانا یکی از پیشروان بیمه عمر کشور است. دلیل‌تان برای این ادعا چیست؟

بله. بیمه دانا یکی از پیشروان صنعت بیمه کشور است، زیرا، در حال حاضر ما 11 نوع بیمه نامه ارائه می‌دهیم، در حالیکه صنعت بیمه کشور، 3 نوع بیمه‌نامه عمر و پس انداز ارائه می‌دهد. ما علاوه بر طرح جامع در بخش پس‌اندازی‌یمان، بیش از 6 نوع از جمله سرمایه‌گذاری، تامین خانواده، سرمایه گذاری فرزندان، مهریه، تشکیل سرمایه مستمری داشته و داریم. ولی، در صنعت بیمه کشور، فقط عمر و پس انداز و طرح جامع هست.

ظاهرا 3 نوع بیمه عمر در کشور ارائه می‌شود. به شرط حیات، به شرط فوت و مختلط. درست است؟

ما بیشتر از دو نوع پوشش نداریم. یا فوت یا حیات. ولی چیزهای دیگری را به آن اضافه می کنیم. مثلا مختلط، ترکیبی از فوت و حیات است. طرح چهارمی نیز وجود دارد که آن را  "یونیورسال لایف" می‌خوانند. بغیر از فوت و حیات قسمت پس انداز هم به آن اضافه می‌شود و پس‌انداز در این نوع بیمه‌نامه از بین رفتنی نیست.

اما شما پیشتر اشاره کردید که بیمه دانا یازده نوع بیمه نامه عمر دارد!

این یازده نوع بیمه‌نامه‌، انواع مختلف بیمه‌نامه‌ها در عمر و پس‌انداز هستند که در واقع از ترکیب‌های مختلف آن دو بخش فوت و حیات ایجاد شده‌است.

دلایل این تقسیم‌بندی چه بوده‌است؟

در قالب بیمه‌های اشخاص، یا راجع به مرگ صحبت می‌شود یا زندگی آنان. از این دو حال خارج نیست.

تمایل به چه سمتی است؟

حیات قاعدتا. بیشتر جنبه های مالی این بیمه نامه است که حائز اهمیت است و تامین از لحاظ فرهنگی جا نیافتاده است و بیشتر بر پس انداز تاکید می‌شود.

بیمه های عمر بیمه دانا چه مزیتی نسبت به بقیه شرکت‌های بیمه کشور دارد؟

برند بیمه دانا بهترین مزیت است. در واقع، در قسمت عمر و پس انداز ما تابع چارچوب آئین‌نامه‌ها هستیم و تنها چیزی که ما را متمایز می‌کند، بدنه فنی قوی است و اینکه این بدنه فنی قوی می‌تواند برای هر تقاضای بیمه‌ای، بیمه‌نامه خاصی را طراحی کند و انعطاف پذیری لازم را دارد. در واقع هر کسی هر تقاضایی را مطرح کند، ما قادر هستیم که تقاضای او را برآورده کنیم. نیروی فنی ماهر ما در مراحل صدور و خدمات پس از فروش کارآمدی فوق العاده‌ای دارد.

در بحث بیمه‌های عمر معمولا بر آموزش نمایندگان تاکید بسیاری می‌شود. چه برنامه‌ای در این حوزه دارید و آموزش‌های مدیریت بیمه‌های عمر به چه صورتی است؟

یکی از وظایف اصلی ما آموزش است. آموزش را در دو زمینه بازاریابی و فروش، و فنی داریم. این آموزش‌ها مستمر هستند و تنها به آموزش ابتدای کار بسنده نمی‌شود. در این رشته باید آموزش مستمر باشد. بازاریابی شیوه‌های متفاوتی دارد و باید نمایندگان در این زمینه‌ها متخصص شوند.

برنامه‌هایتان برای آینده چیست؟ چه انتظاری دارید؟

 به‌دنبال فروش بیشتر هستیم و بازارهای هدف جدیدی را هم به زودی مدنظر قرار خواهیم داد. برنامه ما این است که تا 3 سال آینده، تعداد یک میلیون بیمه‌نامه جدید عمر و پس‌انداز داشته‌باشیم و به سهم پرتفوی 50 درصدی از کل پرتفوی شرکت برسیم، البته، اگر حمایت، همیاری و همکاری لازم با بیمه‌های عمر و زندگی صورت گیرد.

نویسنده: بیمه های عمر و پس انداز - ۱۳٩٤/۸/٢٧

آیین- عباس رنجبر کلهرودی ۳۴ عامل اثرگذار بر عدم توسعه بیمه‌های زندگی را برشمرده و معتقد است که عوملی چون ساختارهای سازمانی و مدیریتی، عدم اشائه مطلوب فرهنگ بیمه، عدم وجود شبکه فروش حرفه‌ای و عدم سیاستگذاری‌های کلان در صنعت بیمه از موثرترین دلایل اقبال کم به این نوع بیمه است.


عباس رنجبر کلهرودی مدیر بیمه های عمر و حوادث بیمه رازی در گفت‌وگو با سایت تحلیلی خبری آیین درباره شرایط حاکم بر بازار بیمه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری با قیاس شرایط کنونی و پیشین این بخش از صنعت بیمه گفت: در این قیاس شاید شرایط فعلی به نسبت خوب به نظر برسد اما اگر وضعیت موجود را با استانداردهای بین المللی بسنجیم متاسفانه در ابتدای راه قرار داریم.

 

رشد نسبتا خوب بیمه‌های عمر در ایران


وی ادامه داد: آمار دقیقی از بیمه نامه‌های جاری بیمه‌های زندگی و سرمایه گذاری در دست نیست اما به طور قاطع می‌توان گفت آمار بیمه نامه‌های صادره به ۱۰ درصد جمعیت کشور هم نرسیده است البته آخرین گزارش‌ها بیانگر آن است که در ۵ ماهه سال جاری سهم بیمه‌های زندگی در کشور به ۱۲ درصد رسیده است که نشان دهنده رشد نسبتا خوب این رشته در چند سال اخیر است لیکن هنوز با حداقل و میانگین جهانی فاصله زیادی دارد.


این کارشناس صنعت بیمه به شرایط حاکم بر این بخش از صنعت بیمه در دیگر کشور‌ها هم گریزی زده و تاکید کرد: سهم حق بیمه‌های زندگی در دنیا در حدود ۶۰ درصد و در کشور ما ۱۰ درصد کل صنعت بیمه است.

 

سرانه بیمه عمر در دنیا 62 برابر ایران


وی با بیان اینکه سرانه حق بیمه در دنیا در بیمه‌های زندگی در حدود ۳۷۰ دلار و در ایران در حدود ۶ دلار است، افزود: ضریب نفوذ بیمه زندگی در ایران در حدود ۱ درصد و در جهان در حدود ۴. ۴ درصد است. در کشور ژاپن به ازای یک خانواده ۴ نفره ۱. ۴بیمه نامه صادر شده است و در ایران خوشبینانه از هر ۱۰ نفر یک نفر بیمه نامه دارد. این آمار نشان می‌دهد فاصله ما با آمار جهانی متوسط است.


رنجبر کلهرودی درباره میزان استقبال عمومی از بیمه‌های زندگی در ایران هم توضیح داد: بیمه عمر فروختنی است و با توجه به ماهیت و شکل آن باید آن را به صورت رودررو (Face to Face) به مردم فروخت بنابراین شاید به کاربردن کلمه «استقبال» در این باره هنوز زود باشد!

 

صنعت بیمه خود را اثبات کند


وی با یادآوری این نکته که خرید این بیمه نامه توسط مردم از گذشته راحت‌تر و آسان‌تر شده است، اضافه کرد: نکته‌ای که نباید از آن غفلت کنیم این است که علاوه بر استقبال و پذیرش مردم از بیمه‌های زندگی، لازم است که صنعت بیمه نیز در این باره خود را اثبات کند و با تربیت شبکه فروش حرفه‌ای و بهبود مستمر بیمه نامه‌ها، توسعه بیمه‌های زندگی در کشور را تسریع و تسهیل کند.


این فعال صنعت بیمه در ادامه به تببین دلایل عدم استقبال از بیمه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری در ایران پرداخته و گفت: عدم استقبال و توسعه بیمه‌های زندگی دلایل اقتصادی، اجتماعی و فنی زیادی دارد و عوامل زیادی در توسعه و یا عدم توسعه آن نقش اساسی دارند که بخشی از موانع به ساختارهای اقتصادی کلان و بخشی به ساختار‌ها و عملکرد صنعت بیمه و بخشی به شرکت‌های بیمه کشور و شبکه فروش ارتباط دارد.

 

34 عامل منفی اثرگذار بر بیمه


وی به ۳۴ عامل اثرگذار بر عدم توسعه بیمه‌های زندگی اشاره و تاکید کرد: ساختارهای سازمانی و مدیریتی، عدم اشائه مطلوب فرهنگ بیمه، عدم وجود شبکه فروش حرفه‌ای، عدم سیاستگذاری‌های کلان در صنعت بیمه و عدم وجود استراتژی در جهت توسعه بیمه‌های عمر، پایین بودن قدرت اقتصادی مردم کشور، کافی نبودن تامین‌های ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه، عدم رضایت بیمه شدگان از سرویس‌دهی مطلوب شرکت‌های بیمه و عدم تبیین جایگاه حقوقی و قانونی بیمه‌های عمر از جمله این عوامل هستند.


این کارشناس صنعت بیمه دیگر دلایل را احصا کرده و افزود: عدم وجود سیستم و برنامه آموزشی مدون و کاربردی جهت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز، نحوه سرمایه‌گذاری ذخایر ریاضی بیمه‌های عمر، وجود تورم اقتصادی در کشور، نحوه حسابداری حساب‌های بیمه‌ای و از جمله بیمه‌های عمر، عدم استفاده از تکنولوژی اطلاعات IT، عدم وجود یک نظام جامع آماری و پایگاه اطلاعاتی جهت تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و محققین، نرخ‌های بهره فنی اعلام شده از سوی بیمه مرکزی ایران و عدم پرداخت سود مشارکت واقعی در شرکت‌های بیمه از جمله عوامل موثر هستند.


وی عدم وجود سیاست ترویجی و تبلیغاتی فراگیر، طولانی بودن فرآیند صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت، عملیاتی نشدن معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی نشده در قوانین مالیاتی، سختگیری در پرداخت خسارت در همه‌ رشته‌های بیمه‌ای و بیمه‌های عمر، نحوه بررسی ریسک‌ها و معاینات پزشکی بیمه‌های عمر، نحوه دریافت حق بیمه از بیمه شدگان بیمه‌های عمر، مداخله سایر مراکز پولی و بانکی در امور بیمه، نحوه نظارت توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عدم استاندارد نمودن خدمات بیمه‌ای، عدم تبیین جایگاه تحقیقات در صنعت بیمه و عدم وجود واحدهای تحقیقاتی در شرکت‌های بیمه و عدم توجه به ساختار‌های فرهنگی اقوام و اقشار و فرق مختلف در کشور را هم در شرایط فعلی موثر دانست.


عدم انعطاف‌پذیری بیمه‌نامه‌های صادره شرکت‌های بیمه، عدم توجه دولت به بیمه‌های عمر، عدم استفاده از همکاری سایر مراکز از جمله بانک‌ها و موسسات حمایتی و تامینی، عدم استفاده از تجربیات سایر کشور‌ها، وجود موانع فنی در ارائه آسان بیمه‌نامه‌های عمر (نرخ بهره فنی، سقف سرمایه، مدت بازخرید، ارزش بازخریدی، عدم پرداخت کارمزد صدور به نمایندگان و...)، عدم حضور و فعالیت شرکت‌های بیمه خارجی در کشور و عدم تعیین سهم و جایگاه جهت رشته بیمه‌ای بیمه‌های عمر در بین سایر رشته‌ها در مجموع عوامل ۳۴ گانه‌ای هستند که به اعتقاد رنجبر کلهرودی بر عدم رونق صنعت بیمه زندگی در ایران اثرگذار هستند.

 

تبلیغات کمرنگ بیمه زندگی در صداوسیما


وی همچنین با تاکید بر اینکه تبلیغ و ترویج توسط صنعت بیمه یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در فروش و عرضه بیمه‌های زندگی است، گفت: متاسفانه در این باره سیاست گذاری درستی صورت نگرفته است و در چند سال اخیر تبلیغ بیمه‌های زندگی به ویژه از طریق صدا و سیما کمرنگ شده است.


این فعال صنعت بیمه با اشاره به تحقیقاتی که ثابت می‌کند تبلیغات تلویزیونی در خرید بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری بسیار موثر است، افزود: به دلیل هزینه‌های سرسام آور تبلیغات، ارائه تبلیغات جداگانه توسط هریک از شرکت‌های بیمه نیز شاید برای یک شرکت مقرون به صرف و صلاح نباشد. بنابراین لازم است صنعت بیمه با محوریت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هرچه زود‌تر در این باره تدابیری بیندیشد.

 

مدیریت ریسک‌های زندگی با بیمه


مدیر بیمه های عمر و حوادث بیمه رازی با بیان اینکه بیمه مردم را از بیم‌ها، ترس‌ها و دغدغه‌ها رهایی می‌بخشد به فواید بیمه‌های زندگی در حیات افراد پرداخته و اظهار داشت: ریسک‌هایی که در بیمه‌های زندگی ما آن با آن‌ها رودرو هستیم به دو دسته ریسک‌های فیزیکی و مالی تقسیم می‌شوند. ریسک‌های مالی شامل مواردی از قبیل فوت، نقص عضو، بیماری، ازکارافتادگی، ناتوانی، پیری است همچنین ریسک‌های مالی نیز مواردی نظیر زیان، ورشکستگی، بیکاری، بازنشستگی، ازدواج، خرید خانه، تهیه جهیزیه و هزینه تحصیلات عالی را دربر می‌گیرد.


وی اضافه کرد: با بیمه‌های زندگی، هریک از ما قادر خواهیم بود ضمن مقابله با ریسک‌های پیش رو و مدیریت بحران‌های احتمالی، آرامش، آسایش و ثبات و پایداری عاطفی و مالی را به خانواده هدیه کنیم و تلاطم‌های زندگی را به آرامی پشت سر بگذاریم.

http://aiin.ir/index.php/goftego1/10346-34-62

نویسنده: بیمه های عمر و پس انداز - ۱۳٩٤/۸/٦

بنام خدا

جناب آقای سعید نصیری

معاون محترم بیمه کارآفرین

عضو محترم کارگروه توسعه بیمه های زندگی


 

 

بدینوسیله  مصیبت وارده و درگذشت مادر محترم را به جناب عالی و خانواده و سایربازماندگان مکرم تسلیت عرض می نماییم و برای شما و خانواده محترم صبر و اجر وبرای آن فقید سعید مغفرت الهی را مسئلت داریم.

Image result for ‫تسلیت‬‎

اعضای کارگروه تخصصی توسعه بیمه های زندگی

 

نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :